السلام عليكم ورحمةالله وبر كاته selamat datang di blog saya,mohon maaf jika ada kekurangan,kesalahan dan kelebihannya yang datangnya dari saya dan kesempurnaan hanya milikNYA...^_^ selamat membaca dan silahkan pilih NASYID yang anda suka ^_^ semoga bermanfaat

Kamis, 14 April 2011

POHON KEIMANAN

Apakah yang menjadikan jiwa kita mampu BERSABAR ketika berdepan dengan ujian yang menekan jiwa?

Apakah yang menjadikan jiwa kita TENANG ketika kegelisahan menerpa dari segenap penjuru kehidupan?

Apakah yang menjadikan kita PASRAH dan bahagia padahal kekecewaan dan kesedihan bersilih ganti mengunjungi jiwa kita?

✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪ ✪


KEHIDUPAN INI ADALAH PENTAS UJIAN. Inilah yang telah sama-sama kita yakini. Gagal dan berjaya adalah warna warninya. Hidup ini penuh persimpangan dan kita seringkali juga tersalah pilih lalu terhenti kebahagian dipertengahan jalan. Inilah yang sama-sama kita alami tanpa kecuali. Kita adalah insan lemah dan hina yang kadang-kadang tidak mampu menundukkan nafsu dalam diri lalu kita menangisinya dengan tangisan keinsafan dan penyesalan. Inilah yang memang sedang kita rasai.

Semua ini adalah hakikat kehidupan dan diri kita. Tidak ada yang menjadikan kita lebih mulia atau lebih baik dari orang lain melainkan buah TAQWA yang kita petik dari POHON KEIMANAN. Tidak ada yang menjadikan kita tabah melainkan kerana SABAR yang merupakan bunga-bungaannya. Kita tak akan mampu mengusir kesedihan dan kekecewaan melainkan dengan keharuman PASRAHnya.

KEBAHAGIAAN akan tetap menjadi milik kita selagi POHON KEIMANAN ini masih berdiri teguh di dalam jiwa kita. Kita akan memiliki kekuatan luarbiasa selagimana POHON ini kita bajai dan sirami dengan ilmu dan nasihat serta kita gembur-gemburkan dengan IBADAH dan KETAATAN. POHON ini akan tumbuh dan merendang di dalam jiwa kita selagi kita tidak jemu-jemu mencabut rumput-rumput keraguan dan putus asaannya.

Bagi mereka yang TIDAK memiliki POHON KEIMANAN ini maka bagi mereka adalah kesedihan dan kekecewaan. Hari-hari mereka adalah kegelapan dan keraguan sedangkan jiwa mereka terpaksa mengharungi kehidupan. Bagi mereka yang membiarkan POHON ini layu tanpa jagaan sedarilah bahawa anugerah ini milik ALLAH سبحانا وتعاﱃ yang mampu mencabut POHON ini mengikut kehendak-NYA.

✿✿✿ Hidup ini bagaikan satu pelayaran yang sukar. Bersabarlah kerana sabar itu indah, sabar adalah bunga-bungaan dari keimanan yang benar. Harumannya ialah kepasrahan iaitu memandang baik segala keputusan ALLAH disamping meyakini hikmah yang tersembunyi disebaliknya. Kelopak-kelopaknya diwarnai ketabahan, ketenangan, keteguhan jiwa sebagai lambang kepuasan dengan qadar ALLAH سبحانا وتعاﱃ. ✿✿✿



______________

Dipetik dari:
http://my.opera.com/azmibhr/blog/2009/07/29/pohon-keimanan

Shared By ⓑⓘⓒⓐⓡⓐ ღ ⓗⓘⓓⓐⓨⓐⓗ

0 komentar:

Posting Komentar

Design by Zulfa Visit me on Facebook